Anderhalve week Driefontein - Reisverslag uit Driefontein, Zuid-Afrika van Marjolein - WaarBenJij.nu Anderhalve week Driefontein - Reisverslag uit Driefontein, Zuid-Afrika van Marjolein - WaarBenJij.nu

Anderhalve week Driefontein

Door: Marjolein Winder

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

21 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Driefontein

Sawubona!!

Hoe gaat het daar in het (waarschijnlijk) veel warmere Nederland? Ja inderdaad, het is nog steeds koud! Vooral ‘s nachts! Overdag is het wel lekker als de zon schijnt, maar dan is het ook gelijk ruim 10/15 graden warmer.

Woensdag avond kwamen we aan in Driefontein. Ik werd als 1 na laatste afgezet. Omdat het donker was zag je helemaal niets, alleen een lichtje in het huis, waar ik zou gaan wonen voor 3 weken. Toen ik binnenkwam zag ik alleen een oude vrouw en een man. Later bleken dit mijn oma en mijn oom te zijn. Toen de rest weg ging, kwamen er na 10minuten 2 echte dikke Afrikaanse dames binnen. De ene was mijn gastmoeder en de ander was mijn tante. Ik had ze gelijk mijn foto’s laten zien, maar ik moet zeggen, je voelt je wel schuldig. Ik lag die avond al om 8uur in bed, maar sliep pas om 10uur. Geloof me er zijn een hoop vreemde geluiden als je huis bestaat uit een dunne muur en een golfplaten dak. En dan heb ik het nog niet eens over die (…)hanen die van 10uur ‘s avonds tot 7uur ‘smorgens kukelen!!!

Dat was dus mijn aankomst. Eigenlijk voelde het gelijk goed met mijn gastgezin. Vraag me nu (nog steeds) asjeblieft niet hoe ze allemaal heten, want die namen zijn moeilijk! Daarom noem ik mijn moeder mama en mijn oma koko (zulu voor oma). Ik heb ook nog twee neefjes, maar die zijn ongeveer 18, dus helaas geen kleine kindjes om me heen, maar die zoek ik gewoon op.

Ik heb wel ontzettend geluk wat betreft de afstand naar andere vrijwilligers. Sacha woont een kwartier lopen van mij af en Rogier 20minuten. En ja, dan heb ik geluk, want de mainroad die midden in Driefontein ligt, ligt op ruim een uur lopen. De andere vrijwilligers zitten allemaal aan de andere kant van die weg.

Ik heb in de afgelopen week een hoop meegemaakt, eigenlijk te veel om op te noemen, maar ik ga toch een paar puntjes af.

Lesgeven
Het lesgeven gebeurt hier in grote klassen. Ongeveer 40kinderen per klas. Gymles gebeurt alleen soms met 4 klassen tegelijk. De jongens en meiden verdelen zich dan in tweeen, want de mannen spelen voetbal en de meiden netball (mengelmoes van basketball e n korfball). Niks voor mij dus, want ik had vroeger natuurlijk gewoon als meisje mee willen banjeren met voetbal. Maar oke, zo gaat dat hier. Dan heb je ongeveer 80 meisjes op 1 netbalveld. Dat is dus een zooitje, maar gelukkig is het niet noodzakelijk dat de kinderen hier intensief sporten, dus proberen we zoveel mogelijk kinderen tegelijk aan de gang te krijgen. Makkelijk is iets anders, maar improviseren is ook leuk.

Eten
Voordat ik vertrok werd mij verteld dat ik alleen maar pap zou eten.Gelukkig hoef ik dat niet van mij moeder. Ik eet voornamelijk rijst met spinazie en kip en het kom me nog lang niet m’n neus uit. Over kip gesproken… Schrik niet, maar ik heb toegekeken terwijl er 2 hanen werden geslacht. Ik wist zelf nog niet zeker of ik het wel wilde zien, maar als kleindochter van een slager, vond ik dat ik door moest zetten. Even een flinke slag met een stok, een mes erbij en TSJAKKA!!! De haan stuitert over de grond. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik er niet echt rouwig om was, aangezien ik nu weer 2 hanen minder had die herrie maakte.

Kerk en dans
Zondag was ik naar de kerk. Een paar stoelen in een klaslokaal. We gingen samen met Sacha, haar gastzus en Rogier. Het was behoorlijk koud die dag, maar meiden moeten hier als ze naar de kerk gaan een rok aan. Het was ruim een uur lopen naar de kerk. De zus van Sacha had geregeld dat we bij iemand achter in de truck mee mochten rijden. De wind waaide dwars door alles heen! In de kerk was het ook niet echt veel warmer. Maja je moet er wat voor over hebben. Er werd veel gebeden en gezongen, maar (waarschijnlijk omdat het zo koud was) ook veel gedanst. Er was een vrouw met een kussentje waar zei (keihard) de maat mee aansloeg. Tijdens de dienst begon er ineens een vrouw te schreeuwen en te huilen. Midden in een gebed. Er kwam een kwaad spiritueel ‘iets’ in haar hart en ze wilde het graag met de mensen delen. Ze kegelde bijna iedereen omver in haar emoties, maar was daarna weer helemaal stil. Heel apart! Na anderhalf uur was de dienst nog niet afgelopen, maar we werden vriendelijk verzocht de ruimte te verlaten. Wat volgde was voor de mensen die iedere week kwamen. Nou geloof me, na anderhalf uur is dat niet zo’n ramp.

Hygiene
Breek me de bek niet open!! Ik was mezelf in een teiltje met een laagje water van maximaal 10 centimeter. Iedere keer is het weer een avontuur om al dat sop uit m’n haar te krijgen. En dan de WC!!! Laat ik het zo zeggen. Als ik iets laat vallen, hoor ik het pas na 2 sec. hahaha. Het is een diep gat in de grond met daarop een WC-pot, in een huisje van 2 bij 1. Ik ben blij dat ik in Limmen BuikBillenBenen-lessen geef, want die beenspieren van mij word op de proef gesteld. Je denk toch niet dat ik op die WC ga zitten he?! Gelukkig ben ik de boerenlucht van Limmen gewend, want ook de geur in dat kleine kamertje (zo’n 20m. van mijn huis) is niet echt verfrissend te noemen. Maja I have to deal with it.

Nou mensen, dat waren mijn avonturen tot nu toe. Ik heb het ontzettend naar m’n zin en vind ieder avontuur weer leuk om aan te gaan. Dit weekend ben ik in St.Lucia voor een kort uitstapje. Volgende week zondag ga ik weer terug naar Johannesburg waar ik mijn volgende mail zal schrijven.

Tot de volgende keer maar weer!!!

-xxx-
Marjolein

Familie Kuijs:
Zou iemand deze mail willen uitprinten en hem aan Oma willen geven, aangezien pap en mam op vakantie zijn

FM+:
Hoe gaat het met de buikspieren?

Marc K.:
Het spijt me van deze lange mail hahaha!

  • 21 Juli 2008 - 06:53

    Marjolein:

    De foto's komen later. Ik kan ze niet goed uploaden op deze computer. Vanavond probeer ik het nog een keer.

    Dikke kus!!

    en bedankt voor alle leuke reacties!!!

  • 21 Juli 2008 - 07:48

    Saskia En Rob (sacha:

    hoi marjolein

    leuk wat van je te lezen
    nou het is bijna over dan kan je weer op een ormale wc en onder de douche super lekker

    nog veel plezier samen met sacha en maak er een super tijd van

    de vader en moeder van sacha

  • 21 Juli 2008 - 08:30

    Amy:

    Leuk om je weer te lezen, maar MY GOD:| avontuurlijk hoor!

    Nog een hele kippige en mooie tijd(K)(K) Dikke kus

  • 21 Juli 2008 - 09:12

    Marlous Kuijs:

    Hoi Marjolein!

    Heerlijk om je avonturen te lezen! Geniet ervan!

    Groetjes Marlous

  • 21 Juli 2008 - 09:25

    Alouette:

    Heeee lievee marjolein,,
    Jeetje wat een avonturen allemaal.! Maar het lijkt me egt zo gaaf om dit allemaal mee te mogen maken!!.. Nouu meidd ik miss jee.. maar geniet ervann!! Veel liefsss (L) Dikkee kussssssssssssssssssssss je zusje(A)

  • 21 Juli 2008 - 11:17

    Paula:

    Hoi nicht,
    Hier spreekt een Nederlandse tante. Wat gezellig zo'n Afrikaanse familie erbij. Want jouw familie is natuurlijk onze familie. Erg leuk om je verhaal te lezen. Ben trots op je. Ik print de tekst direct en doe hem op de post. Oma is altijd erg blij als de post iets brengt.
    Groetjes,
    Paula

  • 21 Juli 2008 - 18:33

    Saskia:

    Hoi Zussie,
    Wat maak jij allemaal mee zeg, je zult er allemaal verschillende indrukken opdoen. En uh nou weet je ook eens wat pap mee heeft gemaakt vroeger met de kippen HAHA!
    Nou meisie geniet nog lekker en de doe de groeten aan je mamma en oma.van je zus en zwager uit nederland.

  • 21 Juli 2008 - 18:34

    Saskia :

    En Uh By the way het is hier trouwens geen lekker zonnetje hoor. regen,regen en nog eens regen en af en toe een zonnetje

  • 21 Juli 2008 - 18:35

    Leonie Verburg:

    He marjolein,
    wat leuk om je ervaringen te lezen en je foto's te zien.
    heeft zuidafrika virus je te pakken?
    Ek dink het.
    sportieve groet leonie

  • 22 Juli 2008 - 12:25

    Paula:

    Hoi Marjolein,
    Groetjes van Oma, die belde zojuist. Bedankt voor de post en zij stuurt het weer door aan Meindert.
    Liefs,
    Paula

  • 23 Juli 2008 - 20:03

    Bert:

    Heerlijk om te lezen. Zie dat je erg geniet, maar dat kan ook niet anders in zo'n situatie. Houden zo! Hoor het graag uitgebreider als je in Castricum bent. Groetjes van Ans en mij, Bert.

  • 24 Juli 2008 - 10:12

    Thera (+Bas+Pien):

    Lieve Marjolein,

    Wat is het toch leuk om op deze manier iemand te kunnen volgen, dat internet is maar een mooie uitvinding. He meid, blijf er lekker van genieten en we blijven je volgen!! Dikke kus van ons en een hele dikke natte zoen van Pien!!

  • 24 Juli 2008 - 16:24

    Fam. Hooftman:

    Hallo Marjolein,wat een avonturen. Hardstikke goed van je om er van te genieten. En zo te lezen zal je conditie als je weer terug bent in Ned,optimaal zijn van al dat lopen overal naar toe. Geniet straks van jullie vakantie aan de zuidkust. Een collega van mij heeft daar fam. en gaat daar altijd in November naar toe want dan is het zomer zegt hij .Nu is het inderdaad de koude periode aangebroken. Je rit langs de zuidkust zal heel mooi zijn vertelde hij en het is ook veilig om daar te zijn. Wij hopen dat hij gelijk heeft. Op dit moment 240708 is de zon in nederland doorgebroken en het liefst voor lange tijd.Geniet nog van de tijd dat je daar bent en al het moois om je heen.
    XXXXX en liefs vanuit Zeeland

  • 27 Juli 2008 - 11:38

    Petra Z:

    Hoi Marjolein,
    Zin in een kippenschnitzel bij thuiskomst?

    Gr P

  • 27 Juli 2008 - 16:35

    Corine:

    HEY LIEVE SCHAT!!!

    Zo te horen vermaak jij je daar prima!!

    Kreeg vanmiddag een sms van je binnen, maar heb geen eerdere berichten van je ontvangen, zoals jij aangaf!!!

    Ik houd deze site goed in de gaten vind het mooi om te horen wat je allemaal mee maak!!

    Zo zie je maar weer, dat het toch een voordeel heeft dat je met mij om ga... door de boerenlucht ben je beter voorbereid op de toiletmomenten daar!! haha

    In het op dit moment ozo zonnige limmen gaat ook alles zijn gangetje. Meiden gaan woensdag op vakantie. Gelukkig is Caar weer trg van vakantie, zo hoef ik mij komende 2 weken dus niet te vervelen in mijn eentje!!

    Wijffie geniet daar er nog lkkr van, je zit bijna al weer op de helft!!! Gaat echt snel!

    Spreek je snel weer!!

    KUSSSSSSSSSSSSS

    Corine


  • 27 Juli 2008 - 17:08

    Carolien En Michael:

    Heey meissie
    Nou zo te horen vermaak jij je daar wel. je ging de 30e samen met sacha rondreizen he? Geniet nog ff van de laatste dagen bij je gastgezin en daarna natuurlijk van je rondreis hou ons op de hoogte van alles he!? Liefs Carolien en Michael x

  • 27 Juli 2008 - 19:04

    Gerda En Dick:

    Dag Marjolein ,
    Met genoegen lezen wij jou mailen. Wat een avonturen en belevenissen in een hele andere wereld geweldig hoor!Nog heel veel plezier en succes.
    Hartelijke Groeten Gerda en Dick

  • 29 Juli 2008 - 08:51

    Ria Fm+:

    Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!! neem het ervan

  • 29 Juli 2008 - 09:14

    Arjen En Sonja:

    Klein nichtje van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    We hopen dat je nog een taart kunt scoren in de busch.
    Maak er een leuke dag van, groetjes Arjen Sonja Jort en Tamar.

  • 29 Juli 2008 - 10:37

    Alouette:

    Haaaj sgat, ik doe het maar eventjes nog een keer hiero, maree van harte gefeliciteeerd met je 20ste verjaardag!!.. Hele dikke verjaardagskusss van ons allemaaal (L) xxxx

  • 29 Juli 2008 - 15:08

    Corine:

    GEFELICITEERD!!!!!!

    Heb je er een gezellige dag van gemaakt met de 'family'?

    Is me sms aangekomen??

    Spreek je gauw meis!!!

    KUSSSS!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 24 Feb. 2008
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 22341

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Sri Lanka

25 Juli 2014 - 16 Augustus 2014

3 weken Costa Rica

23 Juli 2013 - 16 Augustus 2013

3,5 week Bali & Lombok

29 Juli 1988 - 16 Augustus 2010

Landen waar ik ben geweest

11 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

4 weken Thailand

05 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Zuid-Afrika

Landen bezocht: